Jump to content

ایکس باکس 360 (xbox 360) چیست؟


yasijoon5411
 Share

Recommended Posts

ایکس*باکس ۳۶۰ در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد، در ابتدا تیم توسعه *دهنده کنسول*های بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX ۳۶۰ را با نام زنون (Xenon) یا XBOX 2 به بازار معرفی کند، اما شرکت مایکروسافت برای این* که طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند، نام ایک س*باکس ۳۶۰را انتخاب کرد.

عدد ۳۶۰ با توجه به لوگوی رسمی کنسول می*تواند واحد درجه داشته باشد که می*خواهد مفهوم دربرگیرنده را برای کاربر خود القا کند. به این معنا که کاربر خود را در مرکز دنیای ساختگی توسط این کنسول حس خواهد کرد.

مشخصات xbox 360 :

سازنده: مایکروسافت

نوع: کنسول بازی

نسل: هفتم

واحد پردازش مرکزی: ۳٫۲ گیگاهرتز سه هسته*ای از نوع POWER PC با ساختار متفارن ساخت IBM

واحد پردازش گرافیکی : یک بسته شامل: Custom ATI Xenos ۵۰۰Mhz + NEC Daughter Die with ۱۰MB eDRAM

حافظه: ۵۱۲MB DDR III

تعداد کنترل*ها: حداکثر ۴ عدد به صورت بی سیم و ۳ عدد از راه USB

اتصال: ۳ عدد USB + درگاه Wi Fi + پورت ۱۰۰BASE-TX Ethernet برای اتصال به اینترنت , همچنین سیستم ۲ عدد ورودی برای کارت حافظه اختصاصی دارد.

درایو: DVD Rom ۱۲X با حداکثر سرعت انتقال داده ۱۶٫۵MBps

۱۲x DVD: ۶۶Mbps(dual layer) – ۱۳۲Mbps(single layer) / ۸٫۲ – ۱۶٫۵MBps

فروش: ۱۷٫۱ میلیون عدد (تا پابان سال ۲۰۰۷)

پرفروشترین بازی: بازی هیلو ۳ با فروش بیش از ۱۷.۷ میلیون نسخه تا سه ژانویه ۲۰۰۸ است.

ریجنها: ایکس باکس ۳۶۰ در ریجنهای مختلف از جمله pal ntsc uc و ntsc-j ارائه میشود.

این کنسول در ابتدا به صورت دو مدل CORE PACK و PREMIUM PACK به بازار عرضه شد که مدل CORE PACK این کنسول فاقد هارد درایو و هدست و دسته*های بی سیم بوده ولی مدل PREMIUMPACK دارای هارد دیسک ۲۰GB و دسته*های بی سیم و هدست بود.مدل پرمیوم با ارائه شدن مادر برد فالکون دارای هارد ۶۰ گیگابایتی شد.تا این که سر انجام با معرفی مادربرد جاسپر ساخت مدل پرمیوم هم متوقف شد.

از مدلهای بعدی که برای این کنسول عرضه شد می*توان به ARCADE PACK و ELITE PACK اشاره کرد.

در مدل ARCADE خبری از هارد نبود ولی به جای آن از یک مموری به ظرفیت ۲۵۶ مگا بایت استفاده شده بود این مدل در اوایل سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد در این مدل از فن آوری ۶۵ نانو متری برای CPU و GPU استفاده شده است.در سال نیمهٔ دوم سال ۲۰۰۹ این مدل دارای ۵۱۲ مگابایت مموری داخلی شد و مموری کارت از پک آن خذف گردید

مدل ELITE را می*توان کامل*ترین پک این کنسول نامید. رنگ این مدل مشکی می*باشد، با ارائه بازی Moder Warfare دو باندلی از ایکس باکس شامل هارد ۲۵۰ گیگا بایتی و دو دسته بیسیم به علاوه یک عدد از بازی مادرن وارفر ارئه شد.این اولین نوع ایکس باکس با هارد بیشتر از ۱۲۰ گیگابایت بود ، بعدها باندل*های دیگری نیز شامل هارد ۲۵۰ گیگا بایتی مثل باندل فورزا موتور اسپورت ارائه شدند. این کنسول از ابتدای تولید تا به امروز شامل ۳ نوع مادر برد مختلف بوده که آخرین آنها مادر برد جاسپر است که تمامی مشکلات حرارتی در آن بر طرف شده است. اخریا مایکروسافت مدل جدیدی از ایکس باکس را معرفی کرده که شامل فرق*های اساسی با مدل*های پیشین است که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد:

این مدل ۱۵ درصد کوچکتر از مدل*های پیشین است و دارای هارد داخلی ۲۵۰ گیگا بایتی است. تعداد پورت*های usb در این مدل از سه پورت به ۵ پورت افزایش یافته است. این مدل همچنین دارای wi-fi داخلی است که در باند۲٫۴ GHz 802.11 b/g/n کار می کند. رنگ کنسول به مشکی براق (مانند رقیبش پلی استیشن ۳) در مقایسه با رنگ مشکی مات مدل*های الایت تغییر یافته است ، این مدل همچنین علاوه بر داشتن خروجی HDMI دارای خروجی صدای نوری نیز هست. به علاوه دکمه*های کنسول از فشاری به تاچ باتن تغییر یافته است. این مدل همچنین از رم ریدرها نیز پشتیبانی می*کند با تولید این کنسول مایکرو سافت اعلام کرده است تولید باقی مدل*ها متوقف شده و فقط این مدل تولید خواهد شد. در حالی که قیمت این مدل جدید با این همه امکانات اضافی کماکان در حد همان الایت باقی مانده است (۲۹۹٫۹۹ دلار امریکا)

واحد پردازشگر گرافیکی

واحد پردازشگر گرافیکی این دستگاه پکیج یا بسته*ای است که از دو بخش مجزا تشکیل گردیده مشتمل بر یک Chip طراحی شده توسط ATI به نام Xenos و یک daughter die ساخت کمپانی NEC که ۱۰ مگابایت حافظه جاسازی شده (eDRAM) دارد.

این پردازشگر مجموعا از ۳۳۷ میلیون ترانزیستور ساخته شده و در کلاک ۵۰۰ مگاهرتز کار می*کند.

به شکرانه این معماری و daughter die واحد پردازشگر گرافیکی توانایی اعمال Anti Aliasing ۴X و Motion Blur را بدون کمترین هدر دهی توان پردازشی دارد.

همچنین Xenos اولینپردازشگر گرافیکی بوده که از قابلیت Unified shader model یا مدل سایه* زنی یکپارچه استفاده کرده به طوری که قابلیتی شبیه به اون تا یک سال و نیم بعد یعنی در January ۳۰, ۲۰۰۷ که برای اولین بار در GPUهای کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفت منحصرا در اختیار Xenos بوده.

واحد پردازشگر مرکزی Xenon (زنون)

نکته: با پردازنده Xeon اینتل اشتباه نگیرید.

Xenon نام واحد پردازشگر مرکزی در Xbox ۳۶۰ است. اسم کد این پردازنده Waternoose در IBM و XCPU در مایکرو سافت است و بر اساس تکنولوژی Power PC پایه ریزی شده.

این پردازنده متشکل شده از ۳ هسته مستفل ولی متفارن که بر روی یک چیپ جاسازی شدن و هر هسته دو رشته متقارن سخت*افزاری دارد که مجموعا می*شوند ۶ رشته برای کل CPU و در هر رشته ۱۲۸ دستورالعمل رجیستر ۱۲۸ بیتی دارد.

هر هسته مستقلا ۳۲KB کشه سطح L۱ و کل پردازنده ۱MB کشه ۲۵۶Bit سطح L۲ یه صورت اشتراک گذاشته شده میان هر ۳ هسته دارد که کشه L۲ در نصف کلاک پردازنده و با پهنای باندی برابر با ۵۱٫۲ گیگابایت بر ثانیه (۲۵۶bit × ۱۶۰۰Mhz) کار می*کند.

این پردازنده مجموعا ۱۶۵ میلیون ترانزیستور دارد که در ابتدا با تکنولوژی ۹۰nm ساخته شده بود ولی قرار است تکنولوژی ساخت آن تا ۴۵nm ارتقا پیدا کند.

به طور کلی و با توجه به دستو العملهای جاسازی شده می*توان این پردازنده را یک پردازنده مخصوص برای شتاب دهی گرافیکهای سه بعدی و فیزیک در بازیها به حساب آورد.

حافظه

این کنسول ۵۱۲MB حافظه DDR III دارد که در کلاک ۷۰۰Mhz و در نهایت به دلبل ساختار نرخ داده*ای دو برابر (Double data rate) این نوع حافظه در کلاک موثر ۱۴۰۰Mhz کار می*کند.

معماری حافظه در ایکس باکس ۳۶۰ به صورت ساختار حافظه یکپارچه (unified memory architecture) می*یاشد , بدین صورت که حافظه مابین CPU و GPU به اشتراک گذاشته شده*است.

این ساختاز حافظه انعطاف پذیر یه CPU و GPU اجازه می*دهد که در مواقع حساس هر کدام به حافظه بیشتری دسترسی پیدا کنند.

 

 

کینکت | kinect

کینکت برای xbox 360 یا به طور ساده کینکت که به طور کلی نام پروژه اش پروزه ناتال (Project Natal) نام داشته نام وسیله ایست که منجر به استفاده از بازی*های رایانه ای بدون استفاده از هیچگونه کنترلگری میشود. البته تنها استفاده ی آن در مورد بازی*های رایانه ای نبوده بلکه میتوان از آن در تمامی موارد سرگرمی همانند تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی استفاده نمود. این وسیله توسط شرکت امیرکایی مایکروسافت (Microsoft) ساخته شده است و بر روی دستگاه بازی ایکس باکس ۳۶۰ ( Xbox 360) قابل استفاده است.

مرجع این وسیله بر پایه ی یک دوربین با دو عدد لنز و یک درگاره مادون قرمز است که درگاه مادون قرمز و یکی از دوربین*ها برای تشخیص عمق تصاویر است و دوربین دیگر هم که یک دوربین رنگی (RGB) است برای تشخیص تصاویر میباشد. این دوربین به کاربران ایکس باکس ۳۶۰ اجازه میدهد تا بدون لمس کردن هیچ کنترلگری بتوانند تمامی اجزای موجد بر صفحه را به کنترل خود در بیاورند. این دوربین حتی توانا به درک و تشخیص صداهای کاربر خود نیز می*باشد و با تشخیص آنها قادر به انجام فرمان آمده از سوی کاربر است.

برنامه ای که برای آغاز دسترسی مردم به این وسیله در نظر گرفته شده است به این شرح است که فروش این دستگاه ابتدا در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۰ از شمال آمریکا شروع می*شود و سپس در سراسر جهان برای متقاضیان عرضه میشود.

پک کامل این دستگاه شامل یک دستگاه ایکس باکس ۳۶۰ باریک با حافظه ی ۲۵۰ گیگابایت به همراه بازی ماجراجویی*های کینکت و یک دستگاه دوربین کینکت است.

ناتال | Natal

پروژه ناتال در کنفرانس E3 2009 توسط مایکروسافت معرفی شد و قرار است در اواخر سال ۲۰۱۰ به بازار وارد شود. در این پروژه، یک مکانیزم کنترل کننده با استفاده از تکنیک*های پردازش صدا و تصویر به ایکس باکس اضافه می*شود، به صورتیکه استفاده کننده می*تواند تنها با حرکت اجزا بدن خود و بدون استفاده از هیچگونه دستگاه کنترل کننده به هدایت و استفاده از بازی*ها و امکانات ایکس باکس بپردازد. اسم این پروژه بعدها به کینکت (kinect) تغییر یافت.

هک | Hack

این کنسول در همان روزهای اول ارائه هک شد. تا کنون تعداد زیادی مود چیپ برای آن ساخته شده است ولی هکرها توانسته اند با هک کردن فریم ویر درایور کنسول آنرا کرک نرم افزاری هم کنند. از مزایای کرک نرم افزاری به سخت افزاری امکان بروز رسانی آن میباشد. با کرک شدن این کنسول امکان اجرای دیسک*های کپی با آن به عمل آمده است، اگرچه این کار خالی از مخاطره نیست. طبق روال چند سال اخیر با شروع فصل پاییز مایکرو سافت اقدام به شناسایی کردن کنسول*های کرک شده ای که مشغول بازی کردن در لایو هستند می*کند و با بن کردن آنها مانع از ادامه فعالیت انها در محیط Live می*شود و بعضا مشکلات دیگری مثل عدم امکان ذخیره بازی*ها روی هارد را سبب میشود. در آخرین موج بن (بن ویو ban wave) مایکروسافت موفق شد بیش از یک میلیون کنسول کرک شده در سرتاسر جهان را بن کند.

معایب

یکی از مهم*ترین این ایرادات مشکل گرم کردن بیش از حد کنسول بود که باعث می*شد کنسول در مواقعی هنگ کند و در بعضی موارد دیگر کار نکند! البته این مشکل شامل تمامی کنسول*ها نمی*شد و درصدی از آن*ها را شامل می*گشت. شرکت مایکروسافت پس از بررسی*های لازم، خط تولید XBOX360 را چند ماه بعد عوض کرد و ایرادات آن را تا حدود زیادی برطرف ساخت. به طوری که در کنسول*هایی که بعد از تاریخ فوریهٔ ۲۰۰۶ میلادی تولید شدند این مشکل حرارتی دیگر وجود نداشت. این که کنسول مشکل حرارتی دارد یا خیر را فقط باچند ساعت روشن گذاشتن و بازی کردن با آن می*شود فهمید و راه دیگری ندارد! تمامی این مشکلات با ارائه مادر برد جاسپر در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...